Busvervoer, een nieuwe concessie

Het zal u niet ontgaan zijn, de provincie Fryslân treft voorbereidingen voor de aanbesteding van het busvervoer. Per december 2022 loopt de huidige concessie – aan vervoerder Arriva – af. Volgens de wet- en regelgeving moet er een nieuwe aanbesteding komen voor een concessie die loopt tot 2032.

Die nieuwe vervoerder, wie dat dan ook maar wordt: Arriva, Connexxion, Q-bus of misschien een andere maatschappij, verzorgt dan het vervoer in de gehele provincie. En dus ook in Leeuwarden. Omdat het allemaal nogal wat gevolgen kan hebben, werd op maandag 24 februari een informatiebijeenkomst georganiseerd. LOS was erbij met een van de bestuursleden.

Wat direct duidelijk was, was dat er heel veel nog niet duidelijk is. Eén ding staat wel vast: buslijn 9 – het rondje binnenstad – gaat verdwijnen. Er rijdt met de nieuwe concessie geen bus meer over de Nieuwestad of over de Voorstreek.

Verder werden twee uitgangspunten genoemd. Ten eerste dat een aantal haltes zal vervallen. Maar welke haltes dat zijn, kon men nog niet vertellen. Het tweede uitgangspunt is dat de bussen in nieuwe concessie de ‘oude’ wijken – tussen de binnenstad en rondweg – uit oogpunt van veiligheid en doorstroming zoveel als mogelijk zullen gaan mijden. Maar ook hier: welke routes/wijken daardoor getroffen zullen, is nu nog niet bekend. In beide gevallen zal de nieuwe vervoerder er ook een (belangrijke) stem in hebben.

Vervelend is ook dat de inspraaktermijn eindigde op 17 maart. Na die datum is er tijdens het gehele aanbestedingstraject geen reactie- of inspraakmogelijkheid meer. Alle onduidelijkheden die er zijn maken een reactie naar de provincie Fryslân – die de aanbesteding verzorgt – erg lastig. Desalniettemin hebben wij namens LOS een brief naar de provincie gestuurd. In die brief vragen wij het verdwijnen van Lijn 9 te heroverwegen. Wij weten dat met name ouderen graag gebruik van die lijn die het winkelend publiek in het hartje van de binnenstad afzet en daar op weer ophaalt en op die manier lange looproutes voorkomt.

Daarnaast hebben wij gevraagd uiterst zorgvuldig te kijken naar het vervallen van haltes en het omleggen van routes door de ‘oude’ wijken. Veiligheid en doorstroming is natuurlijk van belang maar dat mag er niet toe leiden dat voor bepaalde groepen – waaronder ouderen – het busvervoer moeilijk te bereiken is of misschien zelfs helemaal buiten bereik komt te liggen.